Wizualne redagowanie prasy

Wizualne redagowanie publikacji  – celem zajęć jest wprowadzenie do nowoczesnego edytorstwa, projektowanie graficzne layoutów, typografia i fotoedycja w praktyce redakcyjnej.

Media tradycyjne i cyfrowe komunikują się z odbiorcą za pomocą słów i obrazów zintegrowanych w spójny, syntetyczny przekaz, albo beztrosko rzuconych na kartkę czy płaszczyznę ekranu, bez żadnego związku treści z formą. Czasem też bez dbałości o czytelność. Umiejętność wyjścia poza tradycyjną narrację składającą się z samych tylko słów, niedbale ilustrowanych kiepskimi zdjęciami, jest warunkiem sukcesu zarówno współczesnej prasy drukowanej, jak mediów internetowych i publikacji mobilnych. Program „Wizualne redagowanie prasy” uczy projektowania layoutów stron z poszanowaniem treści, przy zastosowaniu specyficznej składni „języka wizualnego redagowania”.

Pracę nad dobrym projektem graficznym gazety powinniśmy zaczynać od rozmowy o treści, o warunkach dystrybucji, o technice druku i upodobaniach czytelników, o sposobie pisania tekstów i tytułów, rodzaju najczęściej używanych zdjęć, budżecie i sposobie wynagradzania dziennikarzy. Dlatego szkolenie „Wizualne redagowanie prasy”, pozornie poświęcone zagadnieniom graficznym, jest adresowane do wszystkich twórców i redaktorów przekazu — ludzi słowa i ludzi obrazu.

Szkolenie może służyć doskonaleniu umiejętności zawodowych dziennikarzy i grafików z wydawnictw prasowych, albo stanowić wprowadzenie do podjęcia pracy subedytora, copy editora w redakcji gazety. „Wizualne redagowanie prasy” parokrotnie przydało się też wydawcom stojącym przed decyzją o unowocześnieniu gazety lub magazynu, przede wszystkim tym, którzy planowali zmiany graficzne (redesign) i ryzykantom zamierzającym stworzyć nowy tytuł prasowy.

Szkolenie służy między innymi nauce rozmowy między redaktorem a grafikiem — języka oceny jakości publikacji, planowania w zespole redakcyjnym, współdziałania i grupowego kreowania pomysłów na layout — dlatego mile widziane będą tandemy redaktor-grafik z jednego wydawnictwa.
Czego nauczymy:

  • Projektowania graficznego przejrzystego layoutu gazety, magazynu, strony internetowej.
  • Podstaw fotoedycji prasowej.
  • Kreowania pomysłów wizualnych wspólgrających z treścią przekazu.
  • Doboru fontów, zasad projektowania makiety nowej gazety.
  • Procedury odświeżania graficznego gazety (redesign).
  • Zasad współpracy redaktor-grafik w realizacji pomysłu wizualnego.
  • Zasad oceny i korekty layoutu przed wysłaniem gazety do druku lub publikacji w sieci.
    Ponadto przedstawimy przykłady rozwiązań graficznych gazet z całego świata, trendy i mody projektowania prasy, wyniki konkursów, itp.

Program:

  • Zasady wizualnego opowiadania historii w mediach.
    Graficzne funkcje tytułu i bloków tekstu — wprowadzenie do typografii. Dominanta wizualna, kontrast, hierarchia i rytm layoutu. Zależności między składnikami layoutu, kontrola nad zastosowanymi środkami.
  • Narracja tradycyjna i alternatywna (wizualna).
    Opowiadanie liniowe za pomocą długiego tekstu i wieloelementowa opowieść symultaniczna. Praca redakcyjna z autorami tekstów i grafikami nad formą przekazu.
  • Projektowanie dobrego layoutu ze zdjęciami i bez.
    Czytelne prowadzenie tekstu, ustalanie liczby ilustracji, tematy zdjęciowe i ilustracje typograficzne. Szerokości szpalt, ograniczenia i swoboda kreacji w gazecie.
  • Poprawianie złych layoutów, szybka korekta błędów.
    Ocena jakości layoutów, dobieranie właściwych słów i kryteriów, korzyści z oceniania. Znajdowanie szybkich sposobów poprawy gotowego layoutu tuż przed publikacją.
  • Fotoedycja prasowa.
    Źródła zdjęć, zadania redaktora a zadania fotoedytora, zdjęcia obywatelskie. Selekcja i obróbka zdjęć w redakcji prasowej, konflikt fotograf – fotoedytor. Podstawy doboru, kompozycji i kadrowania zdjęć do druku (publikacji). Koszty i prawa autorskie.
  • Formy infograficzne w praktyce gazetowej.
    Kto robi infografiki w gazecie? Role grafika i redaktora w planowaniu. Zespołowa praca mad infografiką — korzyści i trudności. Rodzaje infografik w gazecie, proste formy i złożone kompozycje. Budowanie layoutu na infografice i prostej infografiki na ilustracji.
  • Zróżnicowanie stylistyczne gazet.
    Czym się naprawdę różni tabloid od gazety opinii? Tabloidyzacja prasy, mimowolne i świadome upodobnienie się do tabloidu. Czy istnieją zasady layoutu tabloidowego? Mody i style graficzne w prasie.
  • Zasady współpracy wewnątrzredakcyjnej, redakcyjny „workflow”. Planowane wydania z uwzględnieniem wizualizacji pomysłów. Wpływ koncepcji wizualizacji na pracę autorów tekstów. Zapobieganie konfliktom między autorami i grafikami.
  • Odświeżanie wyglądu gazety (redesign).
    Prawdziwe i urojone powody zmian graficznych, niezbędne etapy i czas ich trwania, dobór i zakup fontów, lista koniecznych prac… Decyzje graficzne mające konsekwencje ekonomiczne.
  • Stałe rozwiązania typograficzne, makieta.
    Układ wydania i siatka modułowa — ograniczenia  i swoboda tworzenia layoutów.
  • Analogie i różnice miedzy stroną internetową, publikacją mobilną a gazetą papierową: kontrast, hierarchia, typografia, kolor, sposób pisania tekstów. Dziennikarstwo wielofunkcyjne: pisanie i fotografowanie/filmowanie do internetu i gazety.

 

Czas: 16 godzin, Cena: 1400 zł netto.