Optima® Nova
Pierwsze szkice do kroju Optima® powstały w 1950 r. na 1000-lirowym banknocie. Hermann Zapf wykorzystał go, ponieważ nie miał żadnego innego papieru, na który mógłby przelać swoje pomysły w Santa Croce we Florencji.
W 1952 r. zakończono pierwsze projekty po starannym sprawdzeniu czytelności nowego kroju. Optima została wycięta przez słynnego rytownika Augusta Rosenbergera w domu typograficznym D. Stempel AG we Frankfurcie, powstały też matryce do linotypowych maszyn odlewniczych odlewających automatycznie całe linijki tekstu. Niestety nie stworzono prawdziwej kursywy, jedynie pochyłą wersję antykwy.
U podstaw Optimy® legł pomysł stworzenia kroju pisma będącego czymś pomiędzy fontem bezszeryfowym, takim jak Futura®, a klasyczną antykwą, jak Bedoni. Aby uniknąć monotonii prostych linii charakterystycznych dla zwyczajnych fontów bezszeryfowych, belki mają lekko zakrzywione linie, typowe dla wszystkich alfabetów Optima, dzięki czemu odznaczają się elegancją. Po 50 latach od powstania Optimy dokonano całkowitego odświeżenia tego kroju pod nazwą Linotype Optima nova, stworzono cyfrowe alfabety nieograniczone technicznymi kompromisami.
Staranna praca nad nowymi projektami polegała na ścisłym współdziałaniu Hermanna Zapfa z japońskim projektantem pisma i ekspertem komputerowym Akirą Kobayashim z Tokio. Wszystkie alfabety Optima zyskały nowe kształty, dodano im też nowe grubości, jak Linotype Optima nova Titling: majuskuły o wyjątkowych i niezwykłych kombinacjach liter oraz ligaturach. Optima nova Titling jest doskonałym fontem na potrzeby nagłówków, logotypów i projektów reklamowych.
Linotype Optima nova jest dostępna na Macintosha oraz na PC na płycie CD obsługującej obydwie platformy. We wszystkich grubościach znajduje się zintegrowany symbol euro.
Pierwsze szkice Optimy na banknocie 1000-lirowym.
Odświeżenie
Odświeżenie kursywy Optima® nova
Kursywa w Optima nova różni się znacznie od dawnej pochyłej antykwy w oryginalnej Optimie. Szczególną uwagę zwracają nowe kursywowe formy liter e, f oraz g.
Przykłady fontów
Optima® w projekcie korporacyjnym
Tablica w Nancy we Francji
Plakat uniwersytecki
Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton DC
Kindlers Malerei Lexikon, Kindler Verlag, Zürich
Optima® nova, wraz z Avenir Next, Compatil®, Eurostile® Next, Frutiger® Next, Linotype Univers®, Sabon® Next, Linotype Syntax® oraz Palatino® nova, należy do krojów pisma zgromadzonych w Platynowej Kolekcji Linotype.
Fonty te zostały starannie przetworzone na wersję cyfrową i posiadają najwyższą jakość wymaganą w profesjonalnej typografii. Wszystkie fonty z Platynowej Kolekcji stworzono z tradycyjną dla Linotype dbałością.
Firma Linotype i jej autoryzowani partnerzy oferuję te fonty w postaci płyty CD z Platynową Kolekcją, jako pojedyncze fonty lub jako zestawy promocyjne.
Zapraszamy także do zapoznania się z artykułem na temat kroju Optima Nova który dostępny jest w postaci pliku PDF (54 kb)
Rodzina Optima Nova dostępna jest w formacie OpenType Pro (zawierającym min. zakres dla Europy Środkowej).
Fonty można nabyć w kompletnym zestawie:
Optima Nova Complete Family Value Pack – w cenie 1422 € netto
W skład którego wchodzą odmiany:
- Optima Nova Pro Light OpenType Pro
- Optima Nova Pro Light Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Regular OpenType Pro
- Optima Nova Pro Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Medium OpenType Pro
- Optima Nova Pro Medium Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Demi OpenType Pro
- Optima Nova Pro Demi Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Bold OpenType Pro
- Optima Nova Pro Bold Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Heavy OpenType Pro
- Optima Nova Pro Heavy Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Black OpenType Pro
- Optima Nova Pro Black Italic OpenType Pro
- Optima Nova Pro Condensed Light OpenType Pro
- Optima Nova Pro Condensed OpenType Pro
- Optima Nova Pro Condensed Medium OpenType Pro
- Optima Nova Pro Condensed Demi OpenType Pro
- Optima Nova Pro Condensed Bold OpenType Pro
- Optima Nova Pro Titling OpenType Pro
Istnieje również możliwość zakupu na sztuki w cenie 79 € netto za odmianę.