Najpopularniejsze fonty do WWW w 2012 r.

Jeśli spojrzeć na najpopularniejsze fonty do zastosowań na stronach internetowych WebINK z ostatnich 12 miesięcy, można stwierdzić, że był to interesujący rok! Główne trendy to bezszeryfowe neogroteski (alternatywy dla Arial i Helvetiki, patrz #4 i #6) oraz fonty bezszeryfowe geometryczne (#2 i #3). Tradycyjne kroje szeryfowe pojawiają się dopiero pod koniec – patrz #9 i #10.

10 najpopularniejszych fontów do WWW w 2012 r.

 1

1. Myriad Pro (Adobe)

Myriad Pro był na 1. miejscu w 2011 r. i pozostaje najpopularniejszym fontem wykorzystywanych na stronach inetrnetowych WebINK. Powstał w 1991 r. jako wspólny projekt ówczesnych dwóch młodych projektantów pisma, Roberta Slimbacha i Carol Twombly, którzy postanowili stworzyć uniwersalny humanistyczny krój bezszeryfowy. Owa uniwersalność wynika ze znacznego zakresu dostępnych grubości i szerokości oraz założenia projektantów, aby font był ciepły i przyjazny, a przy tym wolny od zbytniej ekscentryczności. Ponieważ reszta rodziny Myriad Pro została niedawno przekonwertowana na fonty sieciowe – dostępnych jest teraz wszystkich 40 fontów, co przekłada się na jeszcze większą uniwersalność – można podejrzewać, że krój przez jakiś czas zostanie w WebINK na #1. Proces projektowania Myriad odbywał się dość niezwykle. W połowie prac Slimbach i Twombly zamienili członków rodziny, którymi się zajmowali, aby żadne z projektantów nie wywarło nadmiernego wpływu na jakąkolwiek część kroju. Fred Brady i Christopher Slye dodali później obsługę greki i cyrylicy, działając pod kierownictwem Slimbacha. Wynik tych prac od dawna ma już status klasyka wykorzystywanego jako krój korporacyjny przez wiele firm, od Apple i Adobe aż po Wal-Mart. Myriad był już popularny w druku, teraz zaś jego otwarte światła wewnętrzne w połączeniu ze starannie wykonaną przez Adobe konwersją na format sieciowy sprawiły, że krój doskonale nadaje się do zastosowań sieciowych, nawet w rozmiarach tekstowych.

 Przykład kroju Myriad Pro

 myriad

2. Proxima Nova (Mark Simonson Studio)

Proxima Nova Marka Simonsona z 2005 r. była w zeszłym roku na 5. miejscu, teraz zaś dobiła do #2. Krój jest przeróbką jego wcześniejszej Proxima Sans (1994 r.). Ponieważ ten uniwersalny geometryczny krój szeryfowy w stylu art deco posiada dziesiątki wariantów grubości, szerokości oraz alternatywnych znaków, osiągnął status współczesnego klasyka Można go pamiętać z opakowań „zielonej” linii produktów do higieny osobistej Tom’s of Maine, między innymi pasty do zębów i dezodorantu.

 Przykład kroju Proxima Nova

 proxima

3. Futura PT (ParaType)

Futura jest nieustającym klasykiem, pierwszym geometrycznym krojem bezszeryfowym opublikowanym w 1927 r. przez niemiecki dom typograficzny Bauer. Krój został pierwotnie zaprojektowany przez architekta Paula Rennera, lecz w jego rysunkach brakowało pewnych kluczowych poprawek i udoskonaleń, sporo dodatkowej pracy włożyli więc również rzemieślnicy w Bauerze. Jednocześnie niektóre co dziwniejsze zaproponowane przez Rennera formy liter zostały wykorzystane jako znaki alternatywne (wkrótce jednak porzucone). Ten innowacyjny pomysł, okiełznany przez doskonałe rzemiosło, po dziś dzień pozostaje najpopularniejszą geometryczną bezszeryfówką świata, a także inspiracją dla dziesiątek, może nawet setek innych powstałych od tamtej pory krojów.

ParaType dodało obsługę cyrylicy i przerobiło oryginalną rodzinę Futura na spójniejszy zestaw liczący 22 różne fontów: grubości zwykłe i zwarte, szerokości od light do extra bold, a także dopasowane kursywy. Adaptacją oryginału i dodaniem cyrylicy zajął się w 1995 r. Vladimir Yefimov, zaś kolejne style stworzyła w 2007 r. Isabella Chaeva.

 Przykład kroju Futura PT

 futura

4. Theinhardt (Optimo)

Theinhardt wykonany przez François Rappo dla Optimo jest dopracowaną bezszeryfową groteską, którą opisaliśmy szczegółowo, gdy ją dodawaliśmy. Być może widzieliście ją na okładkach New York Times Magazine lub… Cóż, ostatnio praktycznie wszędzie. Dzięki grubościom od Hairline do Black Theinhardt zapewnia rozległe możliwości projektantom sieciowym szukającym czegoś trochę odmiennego.

 Przykład kroju Theinhardt

 optima

5. Effra (Dalton Maag)

Ten projekt Jonasa Schudela dla Dalton Maag, znajdujący się teraz o oczko wyżej niż 6. miejsce z zeszłego roku, został opublikowany w 2008 r., zaś kursywę dodano w 2009 r.  Effra jest ciepłą geometryczną bezszeryfówką o szerokim zakresie dostępnych grubości. Po wydaniu została ogłoszona jednym z “5 najlepszych krojów 2009 r. ” (wraz z Adelle, w tym roku naszym krojem #7). Podobnie jak nasz #2, Proxima Nova, Effra jest czasami sugerowana jako alternatywa dla Gotham autorstwa Hoeflera i Frere-Jonesa.

 Przykład kroju Effra

 effra

6. Aktiv Grotesk (Dalton Maag)

Aktiv Grotesk z 2010 r. jest odpowiedzią Bruno Maaga na ciągłą popularność bezszeryfowych krojów groteskowych, jak Helvetica czy Arial. Względnie zamknięte światła wewnętrzne dają krojom groteskowym bardziej monumentalny i bryłowaty charakter, zwłaszcza w cięższych grubościach. Jak sugeruje nazwa, Aktiv Grotesk wprowadza do tej kategorii trochę ożywienia, dzięki czemu stanowi przyjemną alternatywę dla swych bardziej statycznych przodków. Choć spadł z #3 na #6, pozostaje częstym wyborem projektantów szukających żywszej wariacji na klasyczny temat.

 Przykład kroju Aktiv Grotesk

 Grotesk

7. Adelle (TypeTogether)

Kroje o szeryfach belkowych stały się modne w 2012 r. i Adelle jest jednym z czołowych przedstawicieli tego trendu. Swój ciepły choć profesjonalny charakter i doskonałe wykonanie zawdzięcza partnerom z TypeTogether: Veronice Burian and Josemu Scaglione. Dzięki siedmiu grubościom od Thin do Heavy zapewnia spory zakres ekspresji. Tutaj w Extensis zrobił na nas tak duże wrażenie, abyśmy wykorzystali go jako podstawę do nowego logo Extensis podczas prac nad zmianą naszej identyfikacji korporacyjnej w 2012 r.

 Przykład kroju Adelle

 adelle

8. Omnes (Darden Studio)

Omnes Josha Dardena z 2006 r. wydaje się być heroldem niedawnego trendu krojów bezszeryfowych o okrągłych zakończeniach kresek. Gdy go dodawaliśmy do biblioteki, napisaliśmy więcej o owym trendzie oraz o samym Omnes. Wspomnieliśmy też o jego wykorzystaniu przez Webvanta. Omnes spadł wprawdzie z #2 na #8 w naszym rankingu, ale pozostaje najbardziej charakterystycznym krojem bezszeryfowym w całej 10.

 Przykład kroju Omnes

 omnes

9. Trajan Pro 3 (Adobe)

Na #9 utrzymuje się Trajan Pro wykonany przez Carol Twombly w 1989 r. dla Adobe. Trajan jest wyjątkowo wiernym odtworzeniem konkretnych rzymskich kwadratowych majuskuł z inskrypcji wyrytej w 113 r. na podstawie kolumny Trajana w Rzymie. To niezwykłe, w jak niewielkim stopniu nasze majuskuły zmieniły się przez 1900 lat, dzięki czemu te starożytne znaki są dziś wciąż całkowicie do przyjęcia. Trajan jest wyjątkowo popularnym krojem w dziedzinie nagłówków, opakowań, okładek książkowych, a zwłaszcza plakatów filmowych. Był wręcz tak często stosowany w filmach oraz na plakatach, że takie użycie zostało uznane za sztampowe. Jeśli jednak nie robicie filmu, a chcecie monumentalnego, dostojnego lub klasycznego wyglądu, jest to wciąż dla was świetny wybór – krój jest tak popularny, ponieważ rzeczywiście działa. Być może gdzieś w głębi każdy z nas, mieszkańców zachodniego świata, wie, że majuskuły tak właśnie „powinny” wyglądać?

W zeszłym marcu Adobe opublikowało niedawno odświeżoną wersję Trajan Pro o większej liczbie grubości (lżejszych i cięższych) oraz o rozbudowanym wsparciu językowym, nazwaną Trajan Pro 3. Jest równie popularna jak jego poprzedniczka, a przy tym znacznie bardziej uniwersalna!

 Przykład kroju Trajan Pro 3

 trajan

10. Adobe Garamond Pro (Adobe)

Adobe Garamond Pro autorstwa Roberta Slimbacha spadło lekko z #8 ostatnim razem na #10.  Ten opublikowany po raz pierwszy w 1989 r. krój jest nową wersją prac Claude’a Garamonda (ok. 1540 r.) oraz kursywy Roberta Granjona (ok. 1590 r.). Adobe Garamond jest najpopularniejszym z licznych XX-wiecznych odtworzeń Garamonda, stanowiącym świetną równowagę pomiędzy wiernością wobec materiałów źródłowych a chęcią stworzenia kroju odpowiadającego współczesnym potrzebom. Jest powszechnie stosowany w książkach i innych blokach tekstowych, w tym we wszystkich amerykańskich wydaniach książek o Harrym Potterze. (Jeśli szukasz odtworzeń Garamonda, które byłyby znacznie bliższe klasycznych modeli, przyjrzyj się późniejszej reinterpretacji Garamonda wykonanej przez Slimbacha dla Adobe, Garamond Premier Pro, świetnie nadającej się do większych tekstów i tytułów.)

 Adobe Garamond Pro type specimen

 garamond

Autor: THOMAS PHINNEY