Frutiger Next

Wstęp

Frutiger® Next należy do Platynowej Kolekcji, dostępnej wyłącznie w Linotype GmH i u jej autoryzowanych partnerów. Jest to wydana w 2000 r. odświeżona i rozbudowana wersja słynnego kroju pisma Frutiger.

FN1 Frutiger Next jest dostępny zarówno w postaci rozbudowanej rodziny OpenType, jak i w tradycyjnych formatach Postscript i TrueType. Wersja OpenType obejmuje siedem grubości (nowa grubość Ultra Light została wypuszczona wyłącznie w formacie OpenType w 2007 r.). Każda z grubości posiada prawostronną prawdziwą kursywę oraz wariant Condensed. Wszystkie fonty OpenType mają również kapitaliki i cyfry nautyczne. Żadna wersja Frutiger nie posiadała dotąd tak bogatych typograficznych właściwości jak Frutiger Next OpenType! Ponadto, wszystkie fonty OpenType wykorzystują zestaw znaków Com firmy Linotype, który zapewnia wsparcie dla 48 języków zachodniej, środkowej oraz wschodniej Europy, które posługują się alfabetem łacińskim, również państw bałtyckich i Tureckiego.

Starsza wersja Postscript jest dostępna tylko w sześciu grubościach, na dodatek bez kapitalików i cyfr nautycznych.

Historia

Pierwsze spotkanie na lotnisku

FN2

Gdy na początku lat 70. XX w. planowano w Paryżu lotnisko Roissy Charles de Gaulle, było oczywiste, że w systemie informacyjnym należy zastosować wyraźny i czytelny krój pisma. Rozwój systemu drogowskazów został zlecony Adrianowi Frutigerowi, zaś rezultat okazał się tak skuteczny, iż wzrosło zapotrzebowanie na krój, zarówno w ogólnych materiałach drukowanych, jak i w systemach nawigacyjnych. Krój pisma został w 1977 r. wprowadzony do biblioteki Linotype pod nazwą Frutiger™. Wyznaczył nowy standard nie tylko w dziedzinie oznakowania, lecz również wszędzie tam, gdzie pismo musiało być wyraźne oraz czytelne nawet w tekstach o małej wielkości.

W 2000 r. firma Linotype wydała ostateczną, poprawioną oraz rozszerzoną wersję tego kroju: Frutiger Next.

FN3Niezależnie od złożoności lub ilości informacji, Frutiger zapewnia jasne i czytelne jej przedstawienie.
FN4Na lotnisku „Charles de Gaulle” w Paryżu: krój pisma Frutiger dzięki swej spójności i czytelności pozwala na prostą i szybką nawigację po całym skomplikowanym kompleksie lotniska. Szybko został przyjęty jako ceniony krój pisma do pisemnych systemów nawigacyjnych.

Jakość

Model czytelności

Czytelność i zwarte znaki – to dopiero początek fascynacji krojem pisma Frutiger™. Jest to humanistyczny krój bezszeryfowy, którego formy liter oparte są na ideach oraz proporcjach wywodzących się aż z renesansu (a nawet wcześniej). Frutiger oraz Frutiger Next nie są konstrukcyjnymi krojami pisma.

FN5Oznacza to, że nawet jeśli krzywe poszczególnych znaków są powiązane ze sobą, były projektowane oddzielnie i składają się na krój pisma, który jest zarówno atrakcyjny, jak i dynamiczny.

Podkreślone litery o wydłużeniu górnym i dolnym zwiększają czytelność, zaś mniejsze minuskuły i cyfry poprawiają harmonijny wygląd znaków w linii. Frutiger Next właśnie w tym miejscu podejmuje rękawicę, harmonizując rozmaite kreski oraz szerokości tak, by wszystkie grubości idealnie łączyły się ze sobą.

 

Dynamika kresek Frutiger Next została wzmocniona, zaś poszczególne grubości poprawiono, aby w optymalny sposób pasowały do siebie nawzajem. W efekcie w przypadku jednoczesnego wykorzystania grubości w tekście uzyskuje się połączenie harmonii i kontrastu. Nowa zwarta grubość ma wąską formę, która jednakże nadaje się do wyraźnego przedstawiania informacji na małej przestrzeni, na przykład na tablicach z rozkładami jazdy pociągów.

FN6Na autostradzie: Frutiger doskonale nadaje się do wszelkich zastosowań, w którym liczy się szybkie zrozumienie informacji nawet w przypadku trudnych warunków. Tego rodzaju znaki stoją przy autostradach w Szwajcarii i Francji.

 

 

 

 

Systematyczność

Więcej grubości dla większej elastyczności

FN7W rodzinie klasycznych krojów pisma Frutiger™, która rozwinęła się przez dziesięciolecia, grubości kresek zwiększały się poprzez matematyczne podwojenie. W związku z tym kontrast optyczny miedzy grubościami, np. Między Light a Roman, był większy niż pomiędzy Bold a Ultra Bold.

Każda grubość Frutiger Next posiada trzy warianty: Regular, Italic oraz Condensed. Rodzina OpenType ma siedem grubości, zaś wersje Postscript i TrueType po sześć. Grubości nie są już linearne pod względem matematycznym. Zostały oparte na ogólnych kryteriach optycznych i estetycznych, wykraczających poza koncepcję kroju pisma.

Odmiany grube są bardziej zwarte, zaś krój pisma posiada charakter indywidualny, nie konstrukcyjny. Więcej grubości oznacza więcej możliwości zastosowania.
W metrze: zwarta wersja Frutiger Next udowadnia swą siłę w czytelnej prezentacji sieci transportu publicznego.

Uzupełnienia we Frutiger Next

Harmonia kontrastu: nowa, „prawdziwa” kursywa

FN8Kursywa powinna wyróżniać się w tekście, nie wykraczając poza jego ramy. Powinna podkreślać akapity lub słowa, nie zakłócając przy tym ogólnej harmonii. Nowe kroje kursywowe w rodzinie Frutiger™ Next z łatwością radzą sobie z tym wyzwaniem. Sekretem kryjącym się za kursywą jest wyjątkowa dynamika jej konturów, które z kolei idealnie harmonizują z konturami prostych fontów. Niektóre z kursywowych form liter zostały zaprojektowane na nowo, nie są już tylko „skośnymi” literami, np. a, g, q itd.

FN9

Dawna kursywa Frutiger była po prostu podstawową formą tego kroju

pochyloną o 12 stopni w prawo. Nowa kursywa została zaprojektowana oddzielnie, posiada więc płynną linię dzięki zwiększeniu dynamiki między kreską a krzywą.

 

 

FN10
FN10
Alte Pinakothek, Monachium: Nowy krój Frutiger Next prowadzi odwiedzających po arcydziełach zgromadzonych w Alte Pinakothek, czy to w formie drobnego druku na broszurkach, dużych znaków na plakatach, czy też drogowskazów systemu nawigacyjnego. Wszystko to zaś bez żadnych zmian w standardowej rodzinie krojów pisma.

 

 

 

 

Komunikacja korporacyjna

Konsekwentna komunikacja

FN11FN12Komunikacja w firmie lub w instytucji publicznej obejmuje coraz większe spektrum mediów, począwszy od komunikacji biurowej, poprzez drukowane dokumenty, multimedia i Internet, aż po systemy informacyjne. Frutiger™ Next jest gotów na nowe wyzwania! To kompletny krój pisma o grubościach w pełni kompatybilnych ze sobą, czytelny w małych i dużych rozmiarach. Dzięki nowemu Frutiger Next można w sposób systematyczny kształtować komunikację tak, by wydajnie i skutecznie przekazywała każdą ilość informacji.

 

Wersja OpenTypeKolejna aktualizacja z firmy Linotype, więcej korzyści dla klientów

FN13Kapitaliki, cyfry nautyczne oraz obsługa znaków zachodniej, środkowej i wschodniej Europy w każdym foncie! Frutiger™ Next w wersji OpenType zapewnia to wszystkim, którzy stosują aplikacje wykorzystujące OpenType, jak na przykład pakiet Adobe CS.

Co więcej, wersja OpenType zawiera wcześniej niedostępną grubość: Ultra Light. Dysponując siedmioma grubościami zamiast sześciu (a więc 21 fontami w rodzinie zamiast 18), Frutiger Next OpenType staje się teraz jeszcze potężniejszym korporacyjnym narzędziem komunikacyjnym.

FN14Wszystkie fonty OpenType zawierają zestaw znaków Com firmy Linotype, który zapewnia wsparcie dla wszystkich języków zachodniej, środkowej oraz wschodniej Europy, które posługują się alfabetem łacińskim, również państw bałtyckich i Turcji. Rodzina tradycyjnych formatów fontów jest dostępna tylko w sześciu grubościach. W formatach Postscript dostępne są dwie wersje każdego fontu: Regular (Zachodni) oraz Środkowoeuropejski.

Frutiger® Next, wraz z Avenir Next, Compatil®, Eurostile® Next, Optima® nova, Linotype Univers®, Sabon® Next, Linotype Syntax® oraz Palatino® nova, należy do krojów pisma zgromadzonych w Platynowej Kolekcji Linotype.

FN16Fonty te zostały starannie przetworzone na wersję cyfrową i posiadają najwyższą jakość wymaganą w profesjonalnej typografii. Wszystkie fonty z Platynowej Kolekcji stworzono z tradycyjną dla Linotype dbałością.

Firma Linotype i jej autoryzowani partnerzy oferuję te fonty w postaci płyty CD z Platynową Kolekcją, jako pojedyncze fonty lub jako zestawy promocyjne.

Artykuł dotyczący Frutiger Next ukazał się w miesięczniku PAGE w wydaniu 11/2001