FONTY Z FILMÓW NAGRODZONYCH OSCAREM W 2013

 Aktorzy, reżyserzy oraz różni specjaliści od technik filmowych otrzymali złote statuetki podczas 85. ceremonii przyznania Oscarów, która odbyła się 24 lutego 2013 r. Plakaty filmowe oraz ich dobitne liternictwo są ważnym elementem nagradzanych filmów, jednak przyciągają dalece mniejszą uwagę.

Kroje pisma z plakatów filmów, które w 2013 r. zdobyły Oscara

Często stosuje się wersje krojów pisma dopasowane konkretnie do projektu. W Linotype Library znajduje się wiele fontów, które są z nimi niemal identyczne. Przyjrzeliśmy się typograficznym aspektom plakatów do filmów nagrodzonych w tym roku Oscarem i poniżej przedstawiamy wyniki naszego śledztwa.

Życie Pi (Life of Pi)
Po katastrofie statku młody Pi trafia do jedynej szalupy ratunkowej wraz z tygrysem. Spędzają wspólnie kilka miesięcy na oceanie, zanim zostaną uratowani. Życie Pi otrzymało cztery Oscary, w tym dla najlepszego reżysera, dzięki temu okazując się największym zwycięzcą tegorocznej ceremonii.
Font wykorzystany w tytule filmu jest bardzo podobny do Futury® autorstwa Paula Rennera choć „P” i „L” zostały lekko zmodyfikowane. Krój Rennera jest chyba najbardziej znaną sztuczną groteską zaprojektowaną w epoce Bauhausu. Choć Futura cechuje się koncepcyjną prostotą, ma w sobie wewnętrzną energię, dzięki której projektanci cenią ją od wielu dziesięcioleci.

Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Futura®

Futura®

 

Lincoln (Lincoln)
Ten film historyczny opowiada o ostatnich miesiącach życia prezydenta Lincolna, z naciskiem na jego starania o zniesienie niewolnictwa w USA. Obsadzony w roli tytułowej Daniel Day-Lewis otrzymał Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego.
Dyskretnie ustawione litery wersalikowe, których użyto do złożenia tytułu filmu, są bardzo zbliżone do Weiss® Roman autorstwa Emila Rudolfa Weißa. Szczególną uwagę zwracają zaznaczone wydłużenia górne oraz nagłe zakończenia majuskuł. Nie tylko budowa liter nadaje im historyczny charakter – zostały zainspirowane włoskim renesansem i stanowią świadectwo preferencji typograficznych z czasów Lincolna.

Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Weiss® Roman

Weiss® Roman

 

 Wróg numer jeden (Zero Dark Thirty)
Zero Dark Thirty jest zekranizowaną w formie thrillera akcji wersją poszukiwań Osamy Bin Ladena oraz jego egzekucji przeprowadzonych przez amerykańskie siły specjalne. Film zdobył Oscara za najlepszy montaż dźwięku.
Ścisłe liternictwo tytułu na plakacie przypomina znaki Neue Helvetica® Black Extended. Font ten, zaprojektowany pierwotnie przez Maxa Miedingera, był wielokrotnie odświeżany i rozbudowywany przez Linotype Design Studio. Jego neutralne, czyste i dobrze czytelne znaki najlepiej sprawdzają się w logotypach, podobnie do których wygląda pismo zastosowane na plakacie. Wykorzystana tu wersja Black Extended nadaje plakatowi zniewalający i bezkompromisowy ton, dobrze pasujący do charakteru filmu.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Neue Helvetica® 93 Black Extended

Neue Helvetica® 93 Black Extended

 

Curfew (Curfew)
Zdobywca Oscara za najlepszy krótkometrażowy film aktorski. Richie zamierza właśnie popełnić samobójstwo, gdy niespodziewanie dzwoni do niego siostra i prosi, by wieczorem zaopiekował się swą siostrzenicą Sophią. Film pokazuje, jak po początkowych trudnościach ta dwójka zaprzyjaźnia się ze sobą i dziewczynka pokazuje Richie’emu radości życia.
Krój pisma wykorzystany na plakacie do Curfew przypomina Helvetica – w tym przypadku w wariancie Bold, choć z lekko zaokrąglonymi narożnikami. W przeciwieństwie do tytułu na plakacie do Wroga numer jeden, tutaj główną rolę odgrywa nie podobieństwo do logotypu, lecz raczej neutralny charakter liter. Typografia na plakacie do Curfew nie narzuca więc opinii, dystansuje się od akcji filmu.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Neue Helvetica®

Neue Helvetica®

 

Django (Django Unchained)
Film opowiada o krwawej zemście wywartej przez byłego niewolnika Django na białym właścicielu plantacji oraz jego gospodarstwie. Zdobył dwa Oscary, w tym za najlepszy scenariusz oryginalny. Na plakacie nazwiska aktorów zostały złożone fontem przypominającym Rockwell® Extra Bold. Dobitne szeryfy najbardziej odpowiadają za efekt, jaki wywiera ten krój opracowany przez Monotype Design Studio. Na plakacie stanowią idealną współczesną interpretację typowego fontu „westernowego”.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Rockwell® Extra Bold

Rockwell® Extra Bold

 

Sugar Man (Searching for Sugar Man)
Film ten, nagrodzony Oscarem za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, nakręcony zaś częściowo na taśmie Super 8, a częściowo iPhone’em, opowiada prawdziwą historię poszukiwań, jakich podjęło się dwóch południowoafrykańskich fanów, aby odnaleźć legendarnego wokalistę Sixto Díaza Rodrígueza, który pozostawał praktycznie nieznany w swym ojczystym USA.
Tytuł na plakacie został złożony krojem niemal identycznym z Clarendon® autorstwa Hermanna Eidenbenza. Dzięki licznym szczegółom ten charakterystyczny font o szeryfach belkowych jest naprawdę wyjątkowy. Dobrym przykładem tej wyjątkowości jest zawijas u podstawy majuskułowego „R”, dodatkowo nadający plakatowi klimat lat 70. XX w., czyli okresu, w którym Rodríguez cieszył się największymi sukcesami w Afryce Południowej.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Clarendon® LT

Clarendon® LT

 

Poradnik pozytywnego myślenia (Silver Linings Playbook)
Za rolę Tiffany w tragikomedii Poradnik pozytywnego myślenia Jennifer Lawrence zdobyła Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Cierpiący na chorobę dwubiegunową Pat oraz będąca w depresji po śmierci męża Tiffany zaprzyjaźniają się na zajęciach tanecznych i w ich życiu pojawiają się przebłyski pozytywnego myślenia.
W tytule filmu na plakacie zastosowano krój pisma bardzo podobny do ITC Lubalin Graph® Demi. Sztuczny krój o szeryfach belkowych autorstwa Herba Lubalina nie tylko uosabia sobą stabilność, lecz również emanuje wyjątkowym ciepłem.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

ITC Lubalin Graph® Demi

ITC Lubalin Graph® Demi

 

Nędznicy (Les Misérables)
Filmowa wersja musicalu o tej samej nazwie rozgrywa się w rewolucyjnej XIX-wiecznej Francji. Choć Jean Valjean odsiedział wyrok w więzieniu, wciąż nęka go policyjny inspektor Javert, zmuszając do przybrania nowej tożsamości. Życie Valjeana zupełnie się zmienia, gdy zaczyna opiekować się Cosette, córką robotnicy Fantine.
Tytuł filmu został złożony w kroju przypominającym Caslon™ Antique, choć litery zostały lekko zmodyfikowane. Caslon Antique autorstwa International TypeFounders jest reinterpretacją oryginalnego Baroque Antiqua Caslon (pochodzącego z XVIII w.) i cechuje się nierównymi konturami. Dzięki temu font ma historyczny charakter, zaś nieregularność dodaje mu pewnej spontaniczności.
Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Caslon™ Antique Roman

Caslon™ Antique Roman

 

Miłość (Amour)
Zdobywca Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Przedstawia jak bardzo zmienia się życie emerytowanej pary nauczycieli muzyki, Anne i Georgesa, gdy Anne doznaje udaru.
Font w majuskułowym tytule na plakacie przypomina Times New Roman® autorstwa Stanleya Morisona. Ten dobrze czytelny krój został pierwotnie zaprojektowany na potrzeby składu gazet, lecz od wielu dziesięcioleci cieszy się dużą popularnością dzięki swej niemal nieograniczonej wszechstronności.

Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

Times New Roman®

Times New Roman®

 

Anna Karenina (Anna Karenina)
Wiele scen z filmu wygląda tak, jakby działa się na scenie teatralnej. Ukazują się nam losy trzech pogrążonych w kryzysie rodzin. Przede wszystkim obserwujemy Annę Kareninę, której życie zawaliło się w wyniku nieudanego małżeństwa.
Choć font wykorzystany do złożenia tytułu filmu został mocno zmodyfikowany, wciąż da się dostrzec jego podobieństwa do eleganckiego Goudy™ Old Style autorstwa Frederica W. Goudy’ego, opartego na oryginalnym kroju renesansowym. Długie zawijasy w „A”, „K” oraz „R” w tytule to tylko część przeróbek, jakim projektanci plakatu poddali pierwotny font.

Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.
 

Goudy™

Goudy™

 

Operacja Argo (Argo)
Argo zdobył w tym roku nagrodę za najlepszy film, a także dwa inne Oscary. Akcja thrillera opiera się na losach prawdziwej operacji przeprowadzonej przez USA w 1979 r. Działając pod przykrywką fałszywej ekipy filmowej, agenci przemycają z Iranu sześciu pracowników amerykańskiej ambasady w Teheranie, którzy uciekli z niej przed napaścią bojowników.
Liternictwo zastosowane w tytule na plakacie przypomina Akzidenz Grotesk® Extended Bold Italic. Krój ten, zaprojektowany przez Güntera Gerharda Langego na bazie konturów przygotowanych przez H. Bertholda, zapisał się w historii typografii, bowiem jego neutralne, dobrze czytelne i dopracowane litery wpłynęły na wiele innych fontów.

Kliknij obrazek, aby zobaczyć dokładniej krój pisma.

ARGO

ARGO

Akzidenz-Grotesk Extended Bold

Akzidenz-Grotesk Extended Bold