Eurostile Next

Eurostile™ jest z nami już od dziesięcioleci, jednak jego historia jest dość tajemnicza. Powstały we Włoszech Eurostile miał dwóch projektantów i dwie daty premiery, nawet jeśli puryści mogą twierdzić, że był tylko jeden projektant i jedna data. Bez wątpienia krój pisma posiada dwie odrębne nazwy. Oczywiście pierwsza z nich – Microgramma™ – odnosi się tylko do części ostatecznego projektu. Po wielu latach forma Linotype wydaje rozszerzoną i poprawioną wersję oraz aktualizację pod nazwą Eurostile Next. Nie pogubiliście się?

Po zdefiniowaniu pewnych elementów historii Eurostile, sytuacja staje się o wiele jaśniejsza. Krój został stworzony wyłącznie w wersji majuskułowej i nakreślił go Aleksandro Butti, z pomocą młodego asystenta nazywającego się Aldo Novarese. Później Novarese stał się jednym z najsłynniejszych włoskich projektantów krojów pisma, lecz w 1952 r. premiera tego majuskułowego kroju obracała się wokół Buttiego oraz domu typograficznego, dla którego pracował: Nebiolo.

Chodziło o projekt Microgramma, który w zamierzeniu miał być stosowany wyłącznie do kompozycji graficznych. Microgramma była prawdziwym „projektem tytułowym”. Posiadanie takiej klasyfikacji w dawnych czasach składu czcionkowego oznaczało coś więcej niż tylko krój złożony z samych majuskuł – w projekcie tytułowym wielkie litery sięgały do samej górnej krawędzi czcionek. „72-punktowe majuskuły tytułowe” były znacznie większe niż 72-punktowe majuskuły ze zwykłych fontów. Gdyby zechcieć połączyć litery z Microgrammy z minuskułami z innego podobnego fontu, byłoby to wyjątkowo trudne.

Microgramma zachowywała niezwykłą popularność przez niemal 10 lat, dopóki bardziej wówczas dojrzały Aldo Novarese nie zaczął tworzyć brakujących minuskuł. Efekt tych wysiłków został nazwany Eurostile i miał swoją premierę w 1962 r.

Premiera Eurostile nie oznaczała wycofania Microgrammy z rynku. Z biegiem czasu Microgramma rozwinęła się w rodzinę pięciu projektów: grubość Regular z wariacjami Condensed i Extended, a także grubość Bold z własną wariacją Extended. Gdy Novarese zaprojektował już Eurostile, stworzył następnie minuskułowe wersje dla tychże pięciu wariantów, a także nową wersję Bold Condensed i ultra wąski projekt nazwany Eurostile Compact. Oryginalny Eurostile Novarese’a składał się więc z siedmiu wariacji.

Linotype zaczęło dystrybuować Eurostile już kilka dziesięcioleci temu, zaś na początku lat 80. XX w. rozpoczęło współpracę z Adobe, aby wprowadzić dzieła Novarese’a w erę cyfrową w postaci fontów postscriptowych.
Najoczywistszą cechą Eurostile, nie licząc braku szeryfów, jest kwadratowy charakter projektu. Wiele liter wygląda tak, jakby powstały na podstawie obrysu krawędzi starych odbiorników telewizyjnych. Projekt odznacza się symetrią i wewnętrzną matematyczną jakością. Hermann Zapf określił to jako „superkrzywą” i sam wykorzystał we własnym szeryfowym gazetowym kroju Melior®. Geometryczne właściwości Eurostile upodobniają je również do takich fontów, jak Avenir®, Futura® czy ITC Avant Garde Gothic®, nawet jeśli na pierwszy rzut oka Eurostile zdecydowanie się od nich różni.

Eurostile jest szerokie w poziomie i wyróżnia się, choć nie jest krzykliwe. W czystym tekście oznacza to, że nie może zastępować takich bezszeryfowych krojów pisma, jak Univers® czy Franklin Gothic®. Mimo to Eurostile jest proste w użyciu, a przy tym wyróżnia się na tle innych krojów z gatunku bezszeryfowych.

Choć wiele poszczególnych liter Eurostile zasługuje na uwagę, najbardziej interesujące są K i k, w których ukośne nogi nie dochodzą do pionowej belki, czy majuskułowe t, gdzie kreska pozioma jest dłuższa z prawej strony, zaś łuk wydłuża się aż do pionu. A, M, N, V oraz W mają płaskie wierzchołki, a Q wyróżnia się tym, że wstęga jest dłuższa wewnątrz znaku niż na zewnątrz.

Minuskuły w Eurostile to tradycyjna dwupoziomowa odmiana spotykana w XIX wiecznych groteskach i w większości antykw. Kreska pozioma w f wygląda tak jak w t, zaś g jest jednopoziomowe, jak w krojach Helvetica® lub Futura.

Choć niegdyś Eurostile był głównym fontem wykorzystywanym przez projektantów graficznych w nagłówkach i podobnych zastosowaniach, z czasem popadł niestety we względne zapomnienie. Univers, Helvetica i Avant Garde podjęły pałeczkę tam, gdzie Eurostile ją porzucił. Jednakże w ostatniej dekadzie nastąpił renesans tego rodzaju krojów pisma, po części związany z cyfrowym przemodelowaniem dokonanym przez Linotype, Monotype i ITC. Postępując zgodnie z tradycją Linotype Univers, Helvetica World, ITC Avant Garde Gothic, czy nawet Palatino® Linotype i Palatino nova, firma Linotype wzięła na warsztat podstawowy projekt Eurostile, po czym stworzyła jego zaskakująco świeżą i poprawioną wersję.

Gdy Akira Kobayashi, dyrektor ds. typograficznych w firmie Linotype, zaczął badać fonty Eurostile, natrafił na kilka błędów projektowych i nieścisłości narzuconych przez metalowe czcionki, a następnie utrwalonych w kolejnych fototypowych i cyfrowych wersjach projektu. Co więcej, gdy Eurostile został po raz pierwszy przetworzony na fonty cyfrowe, odpowiedzialni za to technicy kiepsko poradzili sobie z przerobieniem oryginalnych kształtów Novarese’a, na przykład superkrzywej. Nawet w najprostszym porównaniu starego cyfrowego Eurostile i nowego Eurostile Next widać w jaki sposób Kobayashi potraktował krzywe Novarese’a. Co więcej, różnice pomiędzy szerokością kresek w literach majuskułowych i minuskułowych są mniej drastyczne niż w poprzednich cyfrowych fontach Eurostile, dzięki czemu linijki tekstu wyglądają bardziej harmonijnie.

Eurostile Bold Extended 2

Eurostile Next Bold Extended

Szkice Kobayashiego są znacznie bardziej płynne i zgodne z oryginalnym duchem lat 60. XX w. Eurostile Next oznacza również przemyślenie na nowo kwestii akcentów i znaków specjalnych. W poprzednich dziesięcioleciach symbole te nie były niestety uważane za tak ważne jak dziś, gdy rynkiem fontów jest społeczność globalna, a nie tylko Europa Zachodnia i Ameryka Północna.

Eurostile Bold Extended 2

Eurostile Next Bold Extended

Eurostile Next należy oczywiście w pełni do rodziny OpenType. W związku z tym jego zestaw znaków posiada wsparcia dla wszystkich języków zachodniej, środkowej oraz wschodniej Europy, które posługują się alfabetem łacińskim, również państw bałtyckich i Turcji. Po raz pierwszy Eurostile Next proponuje wersję Eurostile z prawdziwymi kapitalikami. Wśród pozostałych cech OpenType znajdują się cyfry tabelaryczne i proporcjonalne, cyfry w indeksie górnym i dolnym, ułamki skośne i liczebniki.

Rodzina Eurostile Next obejmuje pięć grubości: Ultra Light, Light, Regular, Semi Bold i Bold. Każda z grubości występuje w trzech szerokościach: Condensed, Regular i Extended. W rezultacie otrzymujemy kolekcję piętnastu fontów. Nie istnieje kursywa Eurostile Next, ponieważ Eurostile Novarese’a i Nebiolo nie uwzględniało takich wersji.

Eurostile® Next, wraz z Avenir Next, Compatil®, Optima® nova, Linotype Univers®, Frutiger® Next, Sabon® Next, Linotype Syntax® oraz Palatino® nova, należy do krojów pisma zgromadzonych w Platynowej Kolekcji Linotype.

Fonty te zostały starannie przetworzone na wersję cyfrową i posiadają najwyższą jakość wymaganą w profesjonalnej typografii. Wszystkie fonty z Platynowej Kolekcji stworzono z tradycyjną dla Linotype dbałością.

Firma Linotype i jej autoryzowani partnerzy oferuję te fonty w postaci płyty CD z Platynową Kolekcją, jako pojedyncze fonty lub jako zestawy promocyjne.

Rodzina Eurostile Next dostępna jest w formacie OpenType Pro (zawierającym min. zakres dla Europy Środkowej).

Fonty można nabyć w kompletnym zestawie:
Eurostile Next Complete Family Value Pack – w cenie  1100 € netto
W skład którego wchodzą odmiany:

  1. Eurostile Next Pro Ultralight OpenType Pro
  2. Eurostile Next Pro Light OpenType Pro
  3. Eurostile Next Pro Regular OpenType Pro
  4. Eurostile Next Pro Semi Bold OpenType Pro
  5. Eurostile Next Pro Bold OpenType Pro
  6. Eurostile Next Pro Condensed Ultralight OpenType
  7. Eurostile Next Pro Condensed Light OpenType Pro
  8. Eurostile Next Pro Condensed Regular OpenType Pro
  9. Eurostile Next Pro Condensed Semi Bold OpenType Pro
  10. Eurostile Next Pro Condensed Bold OpenType Pro
  11. Eurostile Next Pro Extended Ultralight OpenType Pro
  12. Eurostile Next Pro Extended Light OpenType Pro
  13. Eurostile Next Pro Extended Regular OpenType Pro
  14. Eurostile Next Pro Extended Semi Bold OpenType Pro
  15. Eurostile Next Pro Extended Bold OpenType Pro

Istnieje również możliwość zakupu na sztuki w cenie 91 € netto za odmianę.