20 NAJLEPSZYCH FONTÓW DO PROJEKTÓW SIECIOWYCH
Fonty tekstowe muszą spełnić wiele różnych warunków, jeśli mają być naprawdę dobrze czytelne. Podlegają więc rygorystycznym wymogom, które zaczynają się od kształtów glifów. Ponieważ teksty są zazwyczaj składane w mniejszych rozmiarach punktowych, poszczególne litery fontu tekstowego wciąż muszą być łatwo rozpoznawalne nawet w tych mniejszych wymiarach. Dobrze zaprojektowane i łatwo odróżnialne formy to zasadniczy warunek. Otwarte światła wewnętrzne i duża środkowa linia pisma również są w stanie poprawić czytelność. Wiele szczegółów, dzięki którym fonty okazują się interesujące w rozmiarach nagłówkowych, nie sprawdza się w rozmiarach punktowych wykorzystywanych do składu tekstu. Mogą wręcz sprawiać problemy i pogarszać czytelność. Dobre fonty tekstowe zachowują jednak swój indywidualny charakter nawet w małych rozmiarach, nie tracąc szczegółów ani płynności. Oprócz projektu fontu, ważną rolę odgrywa tu tzw. hinting. Za pomocą hintingu projektant pisma może dostarczyć dodatkowe informacje na temat grubości kresek i formy krzywych, a więc wpłynąć na sposób wyświetlania liter. Przy ekspozycji w niskiej rozdzielczości, jak na monitorach komputerowych, owe informacje pomagają zapewnić, że małe liternictwo będzie jednolite i spójne.
Kerning, technologia służąca do dopasowywania odstępów pomiędzy poszczególnymi znakami, również jest ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o czytelność tekstu. Tylko jeśli odstępy pomiędzy literami są spójne pod względem optycznym, czytelnicy będą mogli łatwo łączyć znaki w słowa.
Należy również pamiętać o sprawdzeniu, jakie glify są dostępne w konkretnym foncie. Font powinien na przykład posiadać dopasowane zestawy cyfr, takie jak cyfry nautyczne oraz kapitalikowe, które są mniejsze od wielkich liter, aby cyfry nie zakłócały płynności tekstu ciągłego.
Jeśli nowe typograficzne możliwości, jakimi dysponujemy dzięki internetowi, mają nie zaowocować zabałaganionymi oraz nieczytelnymi stronami, ważne jest, abyśmy starannie wybierali wykorzystywane fonty tekstowe. Zgromadziliśmy kolekcję 20 dobrej jakości fontów, z którymi nie da się popełnić pomyłki. Znaleźliśmy nawet odpowiednie dopasowane fonty nagłówkowe, które możemy zalecić do każdego z przypadków.
20 NAJLEPSZYCH FONTÓW DO PROJEKTÓW SIECIOWYCH WEDŁUG LINOTYPE:
Fonty tekstowe | Wykorzystanie | Dopasowany font nagłówkowy |
ITC Avant Garde Gothic | Geometryczne litery sztucznej groteski dają współczesny, choć lekko surowy i formalny efekt. | ITC Lubalin Graph Bold |
Avenir Next | Pomimo swego sztucznego i nowoczesnego charakteru, Avenir jest neutralny i daje się lubić. | ITC Stone Serif Semi Bold |
ITC New Baskerville | Klasyczny font książkowy ITC New Baskerville idealnie nadaje się do składu dłuższych tekstów i zapewnia im pewne dostojeństwo. | Linotype Univers Bold Condensed |
Bembo | Bembo to kolejny klasyczny font tekstowy. Elegancki wygląd tego kroju nadaje tekstom historyczny charakter. | Optima nova Bold |
PMN Caecilia | Krzepkie znaki tej linearnej antykwy dają wrażenie nowoczesności i autorytetu. | Avenir Next Bold |
Compatil Letter | Krój, który zdobył popularność w świecie biznesu jako font korporacyjny. Zakres dostępnych glifów został zoptymalizowany na potrzeby składu raportów biznesowych. | Compatil Fact Bold |
DIN Next | Litery DIN Next, znane z tekstów na drogowskazach, wyglądają jak malowane szablonem i dają efekt „oficjalności”. | Janson Text Bold Italic |
Electra | Krzepki charakter Electry oznacza, że jej uformowane w niezwykły sposób litery natychmiast przyciągają wzrok. | DIN Next Bold |
Neue Frutiger | Lekko zapomniany i neutralny font groteskowy o atrakcyjnych formach, który nada każdemu tekstowi indywidualny charakter. | Frutiger Serif Regular |
Monotype Garamond | Bardzo elegancki, klasyczny font książkowy. Złożone w nim teksty nabierają powagi i pewnego historycznego powabu. | Frutiger Next Medium |
Neue Helvetica | W pełni neutralny i wszechstronny klasyczny font, który doskonale pasuje do współczesnych gustów, zwłaszcza w przypadku cieńszych grubości. | Museo 900 |
Janson Text | Krzepkie litery Janson Text robią wrażenie. Złożone tym fontem teksty są łatwo rozpoznawalne. | Gill Sans Bold |
Palatino | Palatino jest jednym z najpopularniejszych fontów tekstowych. Choć jego znaki nie rzucają się w oczy, ma całkiem pogodny charakter. | Palatino Sans Informal Bold |
Sabon Next | Elegancki i klasyczny charakter Sabon oznacza, że font świetnie nadaje się do wykorzystania w rozmaitych kontekstach. | Neue Frutiger Bold |
Neue Swift | Mocno podkreślone szeryfy oraz bardzo specyficzne formy glifów nadają tekstom wyjątkowy charakter. | Praxis Bold |
Syntax Next | Teksty złożone delikatnymi i harmonijnymi literami Syntax mają nieformalny i energiczny charakter. | Syntax Serif Medium |
Trade Gothic | Współczesne natura Trade Gothic oznacza, że font ten bardzo dobrze sprawdza się na przykład w tekstach technicznych. | Akko Bold |
Vectora | Z powodu swych wyjątkowo dużych minuskuł Vectora nie tylko ma wyjątkowy charakter, lecz również jest świetnie czytelna w małych rozmiarach punktowych. | ITC Officina Serif Bold |
Vesta | Dzięki dobrze zaznaczonym kontrastom w grubościach linii ta bezszeryfówka jest naprawdę wyjątkowa. Jej neutralny charakter zapewnia, że da się ją wykorzystać w bardzo wielu kontekstach. | Big Vesta Bold |
Vialog | Ten font jest neutralną bezszeryfówką o dość wyraźnych kształtach liter. Dzięki współczesnemu charakterowi doskonale nadaje się do wykorzystania w nowoczesnych projektach. | Satero Serif Bold |